نرم افزار پخش مویرگی نیکان مهر مهان ایمن، سریع، کارامد و انعطاف پذیر ارتباط شعب و ستاد یکپارچگی سیستم ها گزارشات و نمودارهای متنوع قابلیت شخصی سازی چاپ های قابل تنظیم نامحدود پیگیری اتفاقات سیستم دسترسی های متنوع جستجو روی تمام ستون ها اختصاص اعمال ویژه ساخت گزارشات خاص شما انتقال اطلاعات سریع

مطالب تصادفی که ممکن است برای شما جالب باشد

پخش مویرگی
انواع چک
فروش سرد وگرم

مزایا و معایب فروش مویرگی

استفاده از سیستم های فروش مویرگی پیوسته رو به فزونی می باشد. در سالهای ابتدایی این صنعت ، توزیع محصولات غذایی و دارویی رواج داشت اما امروزه صنایع دیگر نیز برای کسب فروش بیشتر به این سیستم روی آورده اند . اما استفاده از این روش برای فروش محصولات چه مزایایی دارد ؟ در مقابل مخاطرات و معایب آن چیست ؟ در ادامه با برشمردن برخی از این ویژگیها سعی می کنم به کسانی که برای انتخاب این کانال توزیع نیاز به اطلاعات بیشتری دارند مزایا و معایب فروش مویرگی را بررسی کنم.

مزایا و معایب فروش مویرگی

الف – مزایای فروش مویرگی :

۱- کاهش ریسک بازگشت پول :

به این معنی که با توجه به اینکه در سیستم فروش مویرگی ، خریدارن زیادی وجود دارند ، عملا ریسک از بین رفتن پول کمتر شده و شرکت می تواند به جای طرف معامله شدن با یک یا چند عمده فروش یا بنکدار ، به تعداد بیشتری مشتری کالا فروخته و اصطلاحا از گذاشتن تخم مرغ ها در یک سبد اجتناب نماید !

۲- افزایش فروش :

معمولا نتایج اجرای درست استقرار سیستم های فروش مویرگی ، به طرز جالبی زود نمایان می شود . به این معنی که در مقایسه با سایر کانالها در این روش ما زودتر به رشد فروش می رسیم . شاید همین موضوع یکی از دلایل اغوا کننده برای انتخاب این روش است !

۳- امکان انتخاب از بین مشتریان :

معمولا در سایر کانالها به دلیل وابستگی که به مشتریان وجود دارد ، امکان حذف یا تعدیل مشتریان به سختی وجود دارد . وجود قرارداد های تعهد آور بخشی از این مشکلات می باشد . اما در سیستم فروش مویرگی بدلیل کثرت مشتریان می توان مشتریانی را که با سیساستهای شرکت همسو نیستند ، فیلتر کرد .

۴- توزیع گسترده و سریع محصول در زمان کوتاه :

در این سیستم می توان با برنامه ریزی مناسبی کالاها را بسیار سریعتر از کانالهای دیگر به گستره جغرافیایی وسیعتری رساند .

۵- امکان مدیریت بر چرخه نقدینگی :

یکی از مزایای مهم این سیستم این است که می توان با توجه به انبوهی مشتریان و طبعا تنوع در دریافت وجه کالا ، سبدی متنوع از شرایط پولی (از نقد گرفته تا چک و اعتباری و.. ) ایجاد کرده و به هربخشی از آن دسترسی داشت .

۶- فروش به اندازه بی نهایت :

فروش مویرگی به مثابه ماهیگیری است (در مقابل فروش مثلا فروشگاهی که به مثابه کشاورزی است )این یکی در آب است و روزی می گیرد ، دیگری به امید باران است و منتظر .. ! پس در شیوه فروش مویرگی به انتظار مشتری نمی نشینیم ، بلکه به دنبال او هستیم و بالطبع می توانیم همیشه حداقل یک واحد از فروشی که داریم را بیشتر کنیم و این یعنی پیش بسوی بی نهایت ..

مزایا و معایب فروش مویرگی

ب – معایب فروش مویرگی :

۱- پخش شدن نقدینگی :

در جایی از قول یکی از فعالان این صنعت خواندم که ” وارد شدن در فروش مویرگی به معنی این است که دسته پول نقد خودت رو توی باد رهاکنی و بعد بروی برای جمع کردن آن ” (نقل به مضمون) . البته این تعبیر بدبینانه است اما در دل خود حکایت از واقعیتی دارد و آن اینست که اگر برای جمع آوری وجوه حاصل از توزیع برنامه منسجمی نداشته باشی عملا با تقسیم شدن سرمایه به قطعات ریز امکان حیف و میل آن وجود دارد .

۲- تنوع و ناهمگونی مشتریان :

علی الخصوص اگر شرکت برای دسته بندی مشتریان و تفکیک دقیق آنها و نهایتا انتخاب از بین بخش های مشتریان برنامه مشخصی نداشته باشد (و به عبارتی اصطلاحا بخواهد به همه بفروشد ) بدلیل عدم یکنواختی مشتریان در پارامترهایی از قبیل : قدرت خرید ، فرهنگ خاص، کلاس مشتری ، و .. با مشکلات زیادی در اجرای سیاستهای ترویج و تخفیف روبرو خواهد بود .

۳- نیروی کار کمیاب :

از بزرگترین معضلات این صنعت کمبود نیروی متخصص و متعهد بخصوص در بخش فروش می باشد . همه روزه ویزیتورهای زیادی در سطح شهرها در تردد هستند ، اما متاسفانه مراحل آموزش این ویزیتورها بسیار ابتدایی و آماتورگونه و تجربی می باشد . این موضوع در کنار سختی کار فروش و فرهنگ نامناسب کار در این بخش و نیز نبود حمایت های مناسب از طرف مراجع رسمی کار از کارفرماها ، انبوهی از نیروهایی در این صنعت را بدنبال داشته است که بخش عمده ای از ایشان بدلیل فقدان کار در سایر بخش ها به این شغل روی آورده اند . متاسفانه شرکتهایی هم که در این بخش اقدام به سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی خود می کنند و آنها را با هزینه های بالایی آموزش می دهند بعد از مدتی باید شاهد جذب این نیروها توسط شرکتهای دیگر باشند …

۴- پایین بودن (یا کلا نبودن) موانع ورود :

همانطور که مستحضرید یکی از تحلیل هایی که برای بررسی هر صنعت صورت می گیرد (بر اساس نظریات مایکل پورتر) موانع ورود است . به این معنی که برای ورود به هرصنعت بررسی می شود که ورود به این صنعت با چه موانعی همراه است که این موانع می تواند شامل رقبا ، مشتریان ، دولتها و .. باشد . متاسفانه امروزه ورود به صنعت پخش بسیار راحت بوده و در بسیاری از موارد برخی از دوستان ، در اقتصاد زیرزمینی ایران حتی نیاز به ثبت تشکیلات خود را هم نمی بینند !!

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *